13. باید با بیان و شیوهی هنری، معرفت را در بین مردم گسترش دهید
بنابراین
شأن مداح این است؛ یعنی برانگیختن عواطف، و به کمک اندیشه و خرد بردنِ این
عواطف. شأن مداح و ستایشگر - این حرفهای که امروز در کشور ما بحمداللّه
بوفور وجود دارد - این است که بتواند با بیان هنری، با شیوهی هنری، با
اجرای هنری، معرفت را در بین مردم گسترش دهد. این شد محور اصلی. شعری که
انتخاب میکنید، لحنی که انتخاب میکنید، شیوهای که در آن با مردم حرف
میزنید، در این جهت قرار بگیرد؛ در جهت افزایش معرفت و عمق بخشیدن به هدایت
مردم و دانائیهای آنها از دین و از راه زندگی؛ این کاری است که جامعهی
مداح به بهترین وجهی میتواند انجام دهد. 1392/02/11
14. باید به نیازهای نقد جامعه توجه کنید
فرض
کنیم در دوران جنگ تحمیلی که کشور نیاز داشت به یک حماسهی پرشورِ عملی و
جهاد در میدان، جوانها هم آماده بودند، پدر و مادرها هم آماده بودند، یک
نفری برود در مجالس و محافل خود، شعر هم بخواند، خوب هم اجرا کند، منتها
اشارهای به این نیاز وقت نکند؛ این ضایع کردن فرصت است. آن روز مداحها
نقشهای خیلی خوبی آفریدند. در این جبهه کارهائی که مداحهای ما کردند، اثری
که آنها در اعماق جان رزمندگان ما گذاشتند، کمنظیر است. من بعضی را اطلاع
دارم؛ مداحهای ترکزبان یک جور، مداحهای فارسزبان یک جور، همین آقایان
مداحهای زنجان که امروز یکی از آنها اینجا خواندند، و جاهای دیگر و جاهای
دیگر و از همه جا، و همچنین شعرائی که این مداحها را پشتیبانی میکردند، آن
روز همه به وظیفهشان عمل کردند. امروز هم من نگاه میکنم، میبینم در میان
این شعرهائی که خوانده شد، به نیازهای نقد توجه شده بود؛ نمونهی کاملش
همین شعر آقای سازگار است، که هر سال همین جور است. ایشان در این شعرها و
سرودها یک پیوند لطیفِ درستِ هنریای بین عرش و فرش میزند؛ از حریم ملکوت
همین طور آرام و با شیوهی هنری حرکت میکند، میآید در نیاز امروز، آنجا به
این نیاز میرسد. ببینید، این ترکیبِ هنرمندانه است؛ شعر هم خوب است.
1392/02/11
15. باید به نیازهای مردم توجه کنید
امروز
مردم به دین، به اخلاق، به ایمان راسخ، به بصیرت، به شناخت دنیا، به شناخت
آخرت احتیاج دارند؛ همهمان احتیاج داریم. اینکه میگوئید فاطمهی زهرا
(سلام الله علیها) در محشر وارد میشود، فضای محشر تحت تأثیر عظمت دختر
پیغمبر قرار میگیرد، باید محشر را بشناسیم، قیامت را بشناسیم، هیبت جلال
الهی را در محشر بدانیم؛ اینها معرفت میخواهد، اینها آگاهی میخواهد؛ قرآن
هم پر است از بیاناتی که این معانی را به ما نشان میدهد، روایات هم همین
جور. اینها را با زبان شعر، با همان هنری که در شما هست، بیان کنید.
1391/02/23
16. باید به آنچه میگویید، عمل کنید
البته
یک اصل مسلّمی وجود دارد عزیزان من! مردم از صدای شما خوششان میآید، از
شعر شما لذت میبرند، از اجرای شما - چه در مدحتان، چه در مصیبتتان -
دلهایشان تکان میخورد و اشک میریزند؛ اما به خود شما هم نگاه میکنند. اگر
شما از لحاظ اخلاق، از لحاظ تدین، از لحاظ عفت، نمود تحسینآوری داشتید،
همهی آنچه را که عرض کردیم، به صورت مضاعف در مردم اثر خواهد کرد. اما اگر
خدای نکرده بعکس شد؛ مردم نشانهی تزلزل اخلاقی، نشانهی عقبماندگی از
لحاظ اخلاق و رفتار و خدای نکرده عفت و این چیزها مشاهده کنند، اثر این
هنرها و زیبائیهائی که در کار شما هست، از بین خواهد رفت؛ این را مراقب
باشید. همهمان باید مراقب باشیم؛ ما عمامهایها بیشتر از دیگران، گویندگان
مذهبی بیشتر از دیگران، نامداران عرصهی دین و تقوا بیشتر از دیگران. همه
باید مراقب باشیم؛ شما هم همین طور. شما کسانی که در عرصهی دین و معرفت و
امور الهی دارید کار میکنید، خیلی باید مراقب باشید؛ مراقب اخلاق، مراقب
پاکی زبان، پاکی دامان، پاکی دل، پاکی دست. خدای متعال به شما کمک کند. یک
مادح آستان فاطمی (سلام اللّه علیها) وقتی که در یک چنین جایگاهی قرار
گرفت، یک انسان برجسته است. یعنی همین جوری که بین ماها فهمیده شده، دانسته
شده و اعتقاد پیدا کردهایم، کسانی که در راه مدح ائمه (علیهمالسّلام) و
اظهار ارادت به این بزرگوار و توجه دادن دلها به این بزرگواران هستند،
اینها پیش خدای متعال عزیز و محبوبند. 1392/02/11
17. باید ارتباط هیئت و مردم را نگه دارید
وقتی
کسی وارد هیئت امام حسین میشود هیچکس به او نمیگوید فلان جا بنشین، فلان
جا ننشین؛ فلان جور بنشین، فلان جور ننشین؛ کِی بیا، کِی برو؛ کاملاً
همهی تحرّکات، برخاستهی از ارادهی مردم و خواست خود مردم است که آن
هم ناشی از ایمان آنها است؛ این چیز خیلی خوبی است، این را باید نگه دارید؛
یعنی ارتباط هیئت را به ایمان مردم و عشق مردم، و جاذبه و گیرایی خود هیئت
و خود این کانون را برای دلهای مردم باید نگه دارید، این را باید حفظ
کنید، یعنی جوری نشود که حالت اداری و مانند اینها پیدا بکند. 1392/08/20
18. باید به قرآن در هیئتها توجه کنید
چقدر
خوب است که در محافل هیئتها، به مسئلهی قرآن - قرآنخوانی و معارف
قرآنی - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است که در این نوحهخوانیها مضامین
اسلامی، مضامین انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود؛ یک وقت هست که سینه
میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند حسین وای، خب این یک کاری
است امّا هیچ فایدهای ندارد و هیچ چیزی از حسین وای انسان نمیفهمد و یاد
نمیگیرد. یک وقت هست که شما در همین مطلبی که [عزادار] تکرار میکند و حرفی
که [با آن] سینه میزند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک مسئلهی روز، یک
مسئلهی انقلابی، یک مسئلهی اسلامی، یک معرفت قرآنی را میگنجانید؛ او
وقتی تکرار میکند، در ذهن او ملکه میشود؛ این خیلی باارزش است، کاری است که
هیچکس دیگر غیر از شما نمیتواند این کار را بکند؛ یعنی هیچ رسانهای
واقعاً قادر نیست که اینجور معارف الهی را با جسم و جان و فکر و روح و
احساس و عقل و مانند اینها آمیخته کند. لذا کار کار مهمّی است، کار بزرگی
است و امیدواریم که انشاءالله خدای متعال بهتان توفیق بدهد و شما را
مأجور بدارد که بتوانید به بهترین وجهی انشاءالله این کار را پیش ببرید.
1392/08/20
19. باید اخلاق را در جامعه رشد بدهید
امروز
ما محتاج نصیحتیم. برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای
اعتلای روحیهی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعهی دینی مطلوب
است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کی یاد بگیریم؟ پایههای اخلاق در
کلمات ائمه (علیهمالسّلام) است، در رفتار ائمه (علیهمالسّلام) است. ما
اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به
اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از
اخلاق بد، از تنگنظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن،
از حسد، از بخل و بقیهی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم. این کار با
زبان شعر خیلی بهتر است و بهتر ادا میشود تا زبان نثر و زبان نصیحتآمیز.
1390/03/03
20. باید اخلاقیات را تکرار کنید
گویندهای
مثل ما بنشیند به مردم نصیحت کند، خیلی معلوم نیست تأثیر عمیقی ببخشد؛ اما
وقتی خوانندهای همین مضمون را در یک شعرِ زیبا و خوب و با لحن خوب بیان
میکند، مثل آب گوارائی است که انسان مینوشد؛ تمام سلولهای بدن انسان از این
آب بهرهمند میشود، تا اعماق وجود انسان اثر میگذارد. البته اخلاقیات باید
تکرار شود. گفتن اثر دارد، شنیدن اثر دارد؛ اما این اثر، دائمی و ابدی
نیست؛ مؤثرات دیگری هم در جامعه هست که در جهت عکس آن کار میکند. لذا
بایستی اخلاقیات هی گفته بشود، باز گفته بشود، باز تکرار بشود. 1390/03/03
21. باید مطالعه و کار کنید
صاحب
حرفهی مداحی که خود را مفتخر کرده است به اینکه در این راه خدمت و کار
کند، اگر بخواهد همهی این خصوصیات را جمع کند، اولاً احتیاج دارد به
مطالعه و کار. به قول معروف، بیمایه فطیر است. احتیاج به مطالعه هست،
احتیاج به کار هست. البته مداحهای قدیمی ما مقید بودند حتماً از حفظ
بخوانند؛ بد میدانستند که از رو بخوانند. امروز خوشبختانه اینجور نیست. هیچ
لازم نیست که حالا مثلاً ساعتها صرف وقت کنند، قصیدهای را، شعری را حتماً
حفظ کنند؛ نه، از رو هم بخوانند. منبریها هم همین جورند. ما در دوران
جوانی و نوجوانی هرگز ندیده بودیم که منبری از جیبش کاغذ در بیاورد، حدیث
را از رو بخواند؛ این را بد میدانستند. مرحوم آقای فلسفی (رضوان اللَّه
علیه) این سنت غلط را شکست؛ از جیبش کاغذ در آورد، روایت را از رو خواند.
خب، ایشان واعظ درجهی یک کشور بود. حالا هم وعاظ یاد گرفتهاند. برای
اینکه درست بخوانند، برای اینکه بجا بخوانند، برای اینکه آنچه میخواهند
بخوانند، بخوانند، کاغذ را از جیبشان در میآورند، حدیث را میخوانند؛ مطلب
را که نوشتهاند، میخوانند؛ شعر را میخوانند؛ این خیلی کار را آسان کرده.
مداحی هم همین جور. بنابراین مطالعه کردن، یادداشت کردن، یادداشت داشتن، با
حساب و کتاب و مطالعه حرف زدن، شرط اول است. 1390/03/03
22. باید با قرآن و حدیث انس داشته باشید
در
مطالعات خود، با قرآن و حدیث آشنا شوید. انس با قرآن برای همه لازم است؛
این را ما به همه توصیه میکنیم، به همهی جوانهای کشور توصیه میکنیم. امروز
خوشبختانه همین جور هم شده؛ انسان در میان دانشجوها، در میان طلاب، در بین
جوانهای غیر دانشگاه و حوزه، عناصری را میبیند که با قرآن انس دارند؛
بعضیشان قرآن را حفظ هم دارند؛ بعضی هم که حفظ ندارند، قرآن را فیالجمله
درک میکنند؛ یعنی ولو حالا تمام جزئیات را هم ندانند، مضمون را میفهمند؛
این خیلی چیز مغتنمی است...آشنائی با قرآن و حدیث توصیهی ما به همه است؛
اما مبلغان دین و جامعهی مداحان طبعاً مخاطب ویژهی این حرف هستند؛ با
قرآن باید انس پیدا کنند. قرآن را حتماً بخوانید، با توجه به ترجمه
بخوانید، این ترجمه را به یاد بسپرید. در آیاتی که نصیحت هست، متضمن یک
معرفتی است که انسان میفهمد، آنها را ثبت کنید، ضبط کنید، یادداشت کنید، از
آن بهرهمند شوید؛ هم بگوئید، هم عمل کنید. حدیث هم همین جور. 1390/03/03