رئیس‌کل بانک مرکزی در آمریکا مطرح کرد؛

رئیس‌کل بانک مرکزی در آمریکا مطرح کرد؛
نمی‌توانیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم/ جزییات دیدار با مسئول اجرای تحریم‌های ایران در آمریکا
دیدار و گفت‌و‌گوی رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با وزیر خزانه‌داری امریکا برای نخستین بار، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است.

براساس اعلام سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا، جک لو وزیر خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه گذشته و درحاشیه اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. ولی‌الله سیف در رأس هیأتی از معاونان ارزی و اقتصادی خود برای شرکت دراین اجلاس که از۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه جاری در واشنگتن برگزار می‌شود، راهی امریکا شده است.
 

هرچند این دیدار بدون حضورخبرنگاران و درپشت درهای بسته برگزارشده است، اما بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا درباره این دیدارنشان می‌دهد که دو طرف به نتایج مثبتی دست یافته‌اند. لو، وزیرخزانه‌داری امریکا در این دیدار، تأکید کرده است که تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده هم با «حسن نیت» به آن پایبند می‌ماند.

طرح امریکا برای دسترسی ایران به مبادلات دلاری
مقام‌های دولت امریکا به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند که بحث درباره ارائه تسهیلاتی در وزارت خزانه‌داری امریکا در جریان است، اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. موضوع مورد بررسی در وزارت خزانه داری، تسهیل بعضی تحریم‌های امریکا به گونه‌ای است که به شرکت‌های غیرامریکایی اجازه داده شود برای انجام معامله دلاری با ایران به سیستم مالی امریکا دسترسی پیدا کنند.

وزیر خزانه‌داری امریکا نیزطی هفته‌های اخیر گفته بود که «دولت امریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار امریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.» براساس اظهارات وزیرخزانه‌داری امریکا «از آنجا که ایران قول خود در این توافق را رعایت کرده، مسئولیت ماست که به قول خود عمل کنیم، چه روی کاغذ چه در عمل.»

رئیس بانک مرکزی ایران همچنین در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی امریکا بر لزوم انجام تعهدات امریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تأکید کرد. وی در سخنرانی خود تأکید کرد که امریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای عمل کنند و اقدامات لازم را برای رفع تحریم‌ها در چارچوب این توافق انجام دهند. سیف تأکید کرد که باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی امریکا و امکان لمس تراکنش‌های مالی ایران به سیستم مالی امریکا(UTurn) داده شود. وی افزود: اگر اقدامات اخیر علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با انتقاد از عدم‌عمل آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام و خودداری از ایجاد گشایش در روابط بانکی ایران در مورد اثرات برجام گفت: تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده است. ما قادر نیستیم از پولهای خود در خارج استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت ایران انتظار دارد دولت آمریکا امکان دسترسی محدود کشورش به دلار را برای تسهیل مبادلات مالی با کشورهای دیگر فراهم کند و به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

ولی‌الله سیف که در مصاحبه با المانیتور سخن می‌گفت با بیان اینکه ایران حتی پیش از لغو تحریم‌ها به پیشرفت در بخش اقتصاد دست یافته بود از شرکت‌های آمریکایی دعوت کرد برای تجارت با ایران و سرمایه گذاری در این کشور با شرکت‌های اروپایی رقابت کنند.

وی گفت در توافق هسته‌ای بر اجرای مؤثر بندهای این توافق به‌گونه‌ای که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ایران تسهیل شود تأکید شده است و این بدان معناست که مبادلات مالی ایران باید از طریق یک نهاد مالی آمریکایی تسویه شود هرچند لزوماً پول در آن بانک آمریکایی باقی نماند.

سیف تأکید کرد برجام همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برداشته است و برداشته شدن عملی همه تحریم‌های هسته‌ای مستلزم برخورداری ایران از سازوکار مبادلاتی U Turn‌ است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: این چیزی است که ما انتظار داریم توافق هسته‌ای به آن منجر شود.

وی پیش‌تر در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است.

وی تأکید کرد: تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده است. به‌طور کلی ما قادر نیستیم از پولهای خود در خارج استفاده کنیم.

سیف خواستار تلاش‌های جدی‌تر دولت آمریکا برای عمل به تعهداتش و کمک به دولت ایران برای ورود به نظام مالی جهان شد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند.

به گزارش الف، بانک‌های بزرگتر اروپا به دلیل واهمه از جریمه‌های چند میلیارد دلاری که به دلیل نقض تحریمهای ایران متحمل شده اند، همانند رقیبان آمریکایی خود در حاشیه قرار گرفته اند. این امر باعث نارضایتی فزاینده مقامات ایرانی و اروپایی نسبت به روند کند اتصال مجدد تهران به سیستم مالی جهانی شده است. بانکهای مستقر در کشورهای مختلف طی پنج سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار جریمه بابت نقض تحریم‌ها پرداخت کرده اند که بزرگ‌ترین جریمه صادره مبلغ ۸.۹ میلیارد دلار برای بانک بی ان پی پاریبای فرانسه در سال ۲۰۱۴ بود.

بر اساس گزارش بی بی سی، گفته می‌شود که دولت آمریکا زیر نظر وزارت خزانه داری و جک لیو، درحال طراحی شیوه ای است که به موسسات مالی در خارج از آمریکا اجازه می‌دهد برای تجارت مشروع با ایران به دلار دسترسی پیدا کنند.

با این حال پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، روز پنجشنبه بار دیگر گفت که با هر تلاشی برای دادن دسترسی ایران به دلار آمریکا مخالف است.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در مورد نحوه استفاده ایران از امکانات مالی که پس از اجرای برجام به دست آورده گفت:‌ این یکی از دلایلی است که من شدیدا با هرگونه اقدامی توسط دولت برای فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دلار مخالف هستم.

مقام‌های دولت آمریکا که نامشان فاش نشده اخیرا گفته اند که بحث درباره ارائه چنین تسهیلاتی در وزارت خزانه داری آمریکا در جریان است اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

وزیر خزانه داری آمریکا هم دو هفته پیش گفته بود که دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.

جک لیو در یک سخنرانی در نشست سازمان غیرانتفاعی CEIP اظهار کرده بود زمانی که تحریمها موثر واقع می‌شوند واشنگتن باید آنها را تسهیل کنند حتی اگر مربوط به موضوع حساس ایران باشد. وی در ادامه خاطر نشان کرده بود: پس از توافق هسته ای تاریخی ژوییه ۲۰۱۵ میان ایران و قدرتهای غربی، تهران به تعهداتش پایبند مانده و اکنون نوبت آمریکاست که به قولش عمل کند. وی هشدار داد که باید نسبت به این خطر که استفاده بیش از حد از تحریمها موقعیت رهبری ما در اقتصاد جهانی و اثرگذاری خود تحریمها را تضعیف می‌کند آگاه باشیم.

وزیر خزانه داری آمریکا عنوان کرده بود اگر حوزه‌های قضایی و شرکتهای خارجی احساس کنند که آمریکا تحریمها را بدون توجیه کافی یا دلایل نادرست به کار می‌گیرد نباید از اینکه آنها به دنبال راه‌هایی برای اجتناب از تجارت با آمریکا یا معامله به دلار آمریکا هستند متعجب شویم.

شماری از نمایندگان کنگره هفته پیش نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند.

موضوع مورد بررسی در وزارت خزانه داری، تسهیل بعضی تحریم‌های آمریکا به گونه ای است که به شرکت های غیرآمریکایی اجازه داده شود برای انجام معامله دلاری با ایران به سیستم مالی آمریکا دسترسی پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، در همین حال آدام زوبین، مسئول دفتر تحریم‌های وزارت خزانه داری، روز پنجشنبه در "بنیاد دفاع از دموکراسی" در واشنگتن گفت که بانکهای غیرآمریکایی تا حدودی به علت تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته ای با سوالات زیادی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: به نفع ما نیست که موانع تصنعی در سر راه معاملاتی که براساس توافق اتمی ممکن شده ایجاد کنیم. به گفته وی، آمریکا با سازمانهای دولتی ناظر بر مقررات در سایر کشورها و همچنین ایران کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود ایران به پول هایش دسترسی پیدا می کند. اشاره وی به میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران بود که در جریان تحریم های هسته ای بلوکه شده بودند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.