آیا عربستان و روسیه از روی عمد در اجلاس دوحه خرابکاری می کنند؟

آیا عربستان و روسیه از روی عمد در اجلاس دوحه خرابکاری می کنند؟
بیست و نهم فروردین ماه در دوحه قطر نشستی برای بررسی طرح فریز نفتی برگزار می شود.

به گزارش الف، اقدامات و تمایلات عربستان سعودی و روسیه دو دولت بزرگ تولید کننده نفت شرکت کننده در اجلاس ۱۷ آپریل دوحه به سرعت بر تمام امیدهایی به دست یافتن نتایج ثمر بخش را خط بطلان کشید. مهمترین نشست سه دهه اخیر که متعهد شده بود به ساختن دوستی و اتحاد در حال تبدیل شدن به بزگترین نمایش خنده آور قبل از کشیدن پرده های نمایش است. آنچه که مورد تحلیل و روشن است تلاش های دولت های کوچکتر نفتی به امید یافتن ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت پس از نشست می باشد.

فی الواقع ما روسیه را در مقابل داریم که به نقل از خبرگزاری رویترز در حال حاضر با تولید ۱۰.۹۱ میلیون بشکه نفت در روز در بالاترین سطح تولید خود در ۳۰ سال گذشته قرار دارد. بدین معنی که این ارقام ذکر شده در جایگاه دوم تنها پس از رکورد تولیدی ۱۱.۴۷ میلیون در روز سال ۱۹۸۷ قرار دارد. عربسان سعودی همچنین به طور محکم و قاطع از روش غیر مشخص و صریحش با بیان اینکه تنها زمانی همراه با نظریه ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت قدم برمیدارد که همه کشور ها،که شامل ایران نیز می شود، این عمل را انجام دهند. و ظاهرا هیچ شانسی در این مورد وجود ندارد. جانشین ولیعهد عربستان شاهزاده بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ تصریح می کند : اگر همه ی کشور ها بر ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت توافق کنند ما نیز حاضر به همکاری هستیم. اگر هر کدام از اعضا تصمیم به افزایش تولیداتش بگیرد ما نیز هر گونه اقبال و شانسی را که در خانه مان را بزند رد نخواهیم کرد.

بر اساس گزارش هلیما کرافت مدیرعامل شرکت کانادایی تحقیقات کالاهای استراتژیک RBC پنج دولت نشان داده شده در شکل زیر دارای بالاترین ریسک و خطر اقتصادی نسبت به بهای پایین نفت را دارند.

نمودار حاضر حداقل میزان قیمت مورد نیاز برای نجات دولت ها را نشان می دهد. پنج دولت شکننده ما هنگامی که قیمت نفت بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود با شرایط سخت و شدید سیاسی و امنیتی روبرو بودند. و حال این وضعیت ترسانک تر خواهد شد به طوری که این کشور ها در گیر تامین مالی زیر ساخت های دولتی و نیاز های اساسی مردم شان هستند. کرافت در فایننشیال پست بیان می دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.