عملیات متهورانه فانتوم‌های ایران برای انهدام « اچ -۳ »

عملیات متهورانه فانتوم‌های ایران برای انهدام « اچ -۳ » ۰(بخش دوم )
 

اشاره: «عملیات متهورانه فانتوم های ایران برای انهدام ” اچ -۳ “» عنوان مقاله‌ای است که بخش اول آن در شماره قبل به چاپ رسید. بخش دوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.

***

در طول مسیر چند بار فانتوم‌های ایرانی در سیستم پدافندی و رادارهای عراقی و ترکیه­ ای ظاهر شدند که به یاری و کمک خداوند،عراقی‌ها تصور کردند هواپیماها متعلق به نیروی هوایی ترکیه است که مشغول گشت‌زنی در طول مرزهایشان هستند.

این اشتباهی بود که کنترل‌های پدافند هوایی ترکیه هم مرتکب شدند. گرچه همزمان هواپیماهای دیگر ایرانی مناطقی را در عمق خاک عراق مورد حمله شدید و گسترده قرار دادند.

در این مرحله یک دسته سه فروندی از هواپیماهای«F-5»از پایگاه دوم تبریز پالایشگاه کرکوک و چند نقطه دیگر را،دقایقی قبل از بمباران سه پایگاه«H-3»، به شدت بمباران کردند تا پدافند دشمن و یگان هوایی او را متوجه خود کنند تا سوخت‌گیری سوم “F-4″ ها انجام شود.

پس از گذشتن هواپیماها از آخرین نشانه زمینی و در نزدیک هدف از هر دسته چهار فروندی فانتوم ها، یک فروند جدا شد و گروه سوم را تشکیل داد.

گروه نخست در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه به پایگاه اول حمله کرد و گروه دوم ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه به پایگاه دوم و گروه سوم به سمت پایگاه سوم (اصلی) حمله کرد.

دود ناشی از انفجار هواپیماها و انبارها، تمامی فضا را پر کرده بود و پدافند و موشک ­های زمین به هوای دشمن فعال شده بودند از هر طرف برای سرنگونی فانتوم­ ها شلیک می­ کردند.

پایگاه­های هوایی الولید یا اچ -۳که به هیچ عنوان آمادگی و انتظار حمله ایرانی‌ها را نداشتند و مشغول امور عادی و روزانه بودند به شدت بمباران شدند. فانتوم ها در ادامه با ترک محل به سلامت دوباره از تانکرهای سوخت‌رسان

( بوئینگ- ۷۴۷) در مرز سوریه و عراق(قسمت غربی خاک عراق) سوخت دریافت کردند و با آخرین سرعت از ارتفاعات مرزی عراق با سوریه و ترکیه وارد خاک ایران شدند.

دشمن لحظاتی بعد از این ضربه مهلک، اصلا فکر نمی‌کرد که حمله از طرف ایرانی‌ها انجام گرفته باشد .آنها احتمال می‌دادند از طرف اسرائیل حمله انجام شده است. عراق پس از اطمینان از اقدام ایران در اجرای حمله به الولید از طرف ایران، بی­درنگ تعداد زیادی هواپیمای شکاری رهگیر خود را به پرواز در ‌آورد تا شاید بتواند فانتوم‌های ایرانی را رهگیری و سرنگون کند و به هرترتیبی که شده اجازه بازگشت به هواپیماهای فانتوم را ندهد.

درحالی که هواپیماهای فانتوم به مرز نزدیک می­ شدند، هواپیماهای«F-5»و «F-14»خودی در حوالی مرز در انتظار تماس فانتوم‌ها بودند تا به کمک آنها بشتابند.

با نزدیک شدن فانتوم‌ها به مرز، حمله هوایی دیگری در مرزهای مشترک انجام شد تا فانتوم‌ها بتوانند به سلامت و امنیت وارد خاک ایران شوند.

فانتوم‌ها مرحله چهارم سوخت‌گیری هوایی را در دریاچه ارومیه انجام دادند و به سلامت در باند پایگاه سوم شکاری به زمین نشستند.

در این عملیات ۴۸فروند انواع هواپیماهای شکاری – بمب افکن راهبردی و استراتژیک دشمن منهدم و یا آسیب جدی دید. چندین سیستم راداری و تعدادی آشیانه بزرگ و پناهگاه هواپیما به طور کامل منهدم شد.

سه روزپس ازاین عملیات، بدون هیچ تشریفاتی، تمامی خلبانان شرکت کننده دراین عملیات به حضورحضرت امام خمینی (ره) رفتند.

نورشادی ورضایتمندی درچهره امام (ره) به وضوح مشاهده می­ شد به طوری که یکی ازنزدیکان امام گفتند: ” تا به حال ایشان را به این خوشحالی ندیده بودند.”

پس ازموفقیت کامل دراین عملیات، سیمای جمهوری اسلامی هم برای اولین بار سرود خلبانان را پخش کرد تابدین شکل تقدیری کوچک ازاین دلاوران شود.

بعد از این عملیات غرورآفرین، فرمانده پدافندهوایی عراق از سوی صدام برکنار شد و بعدها اعدام شد.

این عملیات تاثیر بسزایی درروحیه رزمندگان اسلام داشت، به طوری که چند ماه بعد عملیات موفق “ثامن­ الائمه” انجام شد و در پی آن هم عملیات­ های “طریق ­القدس″ و “بیت ­المقدس″ با موفقیت کامل و بازهم با پشتیبانی مناسب نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به سرانجام رسید.

از آنجایی که ایران اسلامی در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس از سوی ابرقدرت­ها تحریم شده بود و هیچ گونه قطعه یدکی از هواپیماهای جنگی در اختیار ایران قرار نمی­­ گرفت، می‌توان عملیات هوایی حمله به«الولید یا اچ -۳»را یکی از پیچیده ­ترین و دقیق­ ترین عملیات هوایی جهان از نظر طراحی و اجرا قلمداد کرد که خلبانان دلیر،شجاع و بی ­باک ایران توانستند با حدود ۵ ساعت پرواز، ۴ بار سوخت‌گیری هوایی و طی مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر در سکوت مطلق هوایی، حماسه‌ای خلق کنند که نه فقط سردمداران رژیم بعثی صدام و همپیمانان منطقه‌ای او، بلکه هیچ یک ازکارشناسان غربی هم فکر آن را نمی‌کردند.

این عملیات که یک کار بزرگ تیمی بود و همه متخصصان خلبانی، فنی نیروی هوایی ارتش در آن سهم داشتند از نظر طراحی، اجرا و تعداد هواپیماهای شرکت کننده در آن که در حدود ۲۵ فروند از انواع هواپیما همزمان درگیر این عملیات بودند از منحصر به ­فرد‌ترین و موفق­ترین نبردهای هوایی جهان پس از جنگ جهانی دوم بشمار می‌رود.

از طرح این حماسه بزرگ، یک فیلم سینمایی تحت عنوان حمله به«اچ -۳» ساخته و چندین مرحله در شبکه­ های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده که مورد استقبال مردم قرارگرفته است.

خوانندگان محترم برای کسب اطلاعات بیشتر می ­توانند کتاب «حمله هوایی به الولید» نوشته احمد مهرنیا از انتشارات سوره مهر را مطالعه کنند.

در پایان جا دارد ازتمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس که برای حفظ کیان و تمامیت ارضی و امنیت میهن عزیزمان ایران، در اوج گمنامی و سلحشوری، بی هیچ ادعایی رفتند تا پروانه وار شمع وجود خویش را در راه دفاع از ارزش های والای انقلاب اسلامی نثار کنند، با ذکر صلوات یاد کنیم.

روحشان شاد و را‌هشان پررهرو باد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.