مردم اصفهان در انتظار یک استادیوم تکمیل شده مطابق با استانداردهای دنیا / نقش جهان با مسقف شدن شکل واقعی به خود می گیرد

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نزدیک به یک سال از تکمیل شدن مرحله اول ورزشگاه نقش جهان می گذرد اما هنوز ورزشگاه اصفهان با طرح و ظاهر اصلی خود فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، ورزش مدرن امروز نیازمند زیر ساخت های مطابق با استاندارد جهانی است و توسعه این زیر ساخت ها و امکانات بسیار دیر اتفاق افتاد و همواره داشتن یک ورزشگاه مدرن با گنجایش زیاد تبدیل به آرزوی ایرانیان شده بود.

مردم اصفهان در انتظار یک استادیوم تکمیل شده مطابق با استانداردهای دنیا / نقش جهان با مسقف شدن شکل واقعی به خود می گیرد

استادیوم یک صد هزار نفری آزادی به عنوان تنها ورزشگاه رسمی ایران تا سال ها یک تازی می کرد، ورزشگاهی که با مساحت ۱۴۱٬۰۰۰ متر مربع در سال 1350 مورد بهره برداری قرار گرفت .  

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز ورزش و به خصوص ورزش پر طرفدار فوتبال از دهه 70 به بعد در بین جوانان اهمیت زیادی پیدا کرد اما به غیر از ورزشگاه آزادی که دربی های پایتخت در آن برگزار می شد ورزشگاه دیگری نبود ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی در برخی اوقات به خصوص بازی های استقلال و پرسپولیس تماشاگران  شهرستانی که از داشتن ورزشگاه بزرگ محروم بودند را هم به خود می دید.

در سال  75 نیز ورزشگاه دیگری با استانداردهای بروز و چمن مناسب در شهر تبریز با نام یادگار امام مورد بهره برداری قرار گرفت البته این ورزشگاه با الگو پذیری از ورزشگاهی در هیروشمای ژاپن ساخته شده و موفق جایزه بین المللی AFC شده است.

 

مردم اصفهان در انتظار یک استادیوم تکمیل شده مطابق با استانداردهای دنیا / نقش جهان با مسقف شدن شکل واقعی به خود می گیرد

زمانی که ورزشگاه یادگار امام تبریز ساخته شد بسیاری از مسابقات رسمی نیز در این ورزشگاه انجام شد و با صعود باشگاه تراکتورسازی به لیگ برتر و برگزاری بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه یادگار امام، این استادیوم به شهرت فراوانی در نزد مردم ایران دست یافته‌است. از این رو بسیاری از مسافران و گردش‌گرانی که وارد شهر تبریز می‌شوند، در کنار بازدید از اماکن دیدنی این شهر، از ورزشگاه یادگار امام نیز دیدن می‌کنند.

پس از تهران و تبریز نوبت به اصفهان رسید تا ورزشگاه و یا دهکده المپیکی داشته باشد هر چند زمزه مهای احداث این طرح در دهه 60 مطرح شد اما در اصل عملیات احداث دهکده ورزشی اصفهان یا ورزشگاه بزرگ نقش جهان در ابتدای دهه 70 در انتهای بلوار کاوه اصفهان و در جاده دولت آباد آغاز شد

تعلل در تکمیل ورزشگاه نقش جهان بارها از رسانه های مختلف مطرح شد و شاید در این گزارش مجالی برای این موضوع نیست اما این ورزشگاه پس از داستان های فراوان خود سرانجام در آبان 95 قفلش شکست و ربانش چیده شد البته این ربان در سال 81 یک بار چیده شده بود و تیم سپاهان اصفهان حدود 5 سال در این ورزشگاه بازی کرد حتی قهرمانی نیز در آن بدست آورد.

باد صندلی ها را با خود برد تا داستان نقش جهان همچنان ادامه داشته باشد

سال ۱۳۸۶ این ورزشگاه برای ساخت فاز دوم تعطیل شد و در آبان 95 در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که صندلی های نمادین آن را باد برد.

ورزشگاه نقش جهان برای دو بار متوالی در سال 86 و 95 افتتاح شد در حالی که در هر دو مرتبه یک فاز آن مورد بهره برداری قرار گرفت و تنها یک طبقه آن مورد استفاده قرار گرفت و پیچ نشدن صندلی های ورزشگاه نیز باعث شد تا در روز افتتاحیه و در حضور معاون اول رییس جمهور همچنان حاشیه های این استادیوم ادامه یابد.

در آن مقطع محمد سلطان‌حسینی مدیر کل ورزش و جوانان اصفهان درباره این حاشیه گفت : در طبقه دوم جایگاه نصب بیش از ۳۰ هزار صندلی وجود دارد. در زمان افتتاح ورزشگاه نزدیک به ۵۰۰ صندلی در جای خود پیچ نشده بودند و وزش شدید باد نیز مشکلاتی را به وجود آورد. کار پیچ کردن این صندلی‌ها چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد، اما به دلیل موارد مربوط به افتتاحیه و همچنین آب و هوا، این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: به نظرم نباید در چنین موضوعی بزرگنمایی صورت بگیرد. همان‌طور که گفتم، نصب این تعداد صندلی چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد، ضمن اینکه قرار نیست از همین فردا همه صندلی‌های استادیوم پر از هوادار باشد.

یکی از ویژگی هایی که نقش جهان را از دیگر ورزشگاه های ایران متمایز می کند مسقف نمودن آن است که وجهه ی این ورزشگاه را بسیار زیبا می کند.

 

مردم اصفهان در انتظار یک استادیوم تکمیل شده مطابق با استانداردهای دنیا / نقش جهان با مسقف شدن شکل واقعی به خود می گیرد 

فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان در حالی ۱۲ آبان ماه سال گذشته افتتاح شد که بخشی از امور مربوط به آن از جمله صندلی‌گذاری طبقه دوم، نصب نورافکن‌ها و ... در ادامه انجام و تکمیل شد. این در حالی است که فوتبال دوستان اصفهانی و به خصوص هواداران سپاهان هنوز منتظر نصب چادرهای سقف این ورزشگاه هستند.

محمد عباسی معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اردیبهشت ماه امسال از خریداری ۲۰ هزار متر از چادرهای سقف ورزشگاه نقش‌جهان خبر داد و وعده داد کار نصب این چادرها تا پایان تابستان به پایان برسد.

 معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در مورد پیمانکار نصب چادرها بیان کرد: با نصاب چادر قرارداد نوشته شده و به زودی شروع به نصب چادرها می‌کنیم.

البته احتمال دارد برای نصب المان‌های سازه‌ها با پیمانکار دیگری قرارداد ببندیم اما هنوز این کار صورت نگرفته و تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی افزود: عدم نصب چادرها مانع بهره‌برداری از ورزشگاه نبوده و تا الان هم بازی‌های زیادی در زمین نقش‌جهان برگزار شده است و همه تیم‌هایی که در این ورزشگاه بازی کردند از استادیوم رضایت داشتند و اکثر تیم‌ها هم علاقه‌مند به بازی در اصفهان هستند.

عباسی عنوان کرد: بهترین چمن ایران در ورزشگاه نقش جهان است. امکانات جانبی مثل دوش، رختکن، سرویس‌های بهداشتی، اتاق سمینار و داوران و ... منطبق بر قوانین و آئین‌نامه‌های جدید فیفا و AFC است.

عجله‌ای برای نصب چادرهای سقف نقش‌جهان نداشتیم

معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی گفت: در تعهد این شرکت تنها نصب چادرها باقی مانده بود. عجله‌ای هم برای این کار نداشتیم. پروژه به صورت کامل و در 2 طبقه در حال بهره‌برداری است.

عباسی خاطرنشان کرد: ورزشگاه نقش جهان نیاز به 30 هزار متر چادر دارد که 20 هزار متر آن را وارد کردیم، برش‌ها انجام شده و در برنامه کاری‌مان است که نصب چادرها تا تابستان انجام شود و این پروژه را تحویل دهیم.

وی عنوان کرد: قانون بودجه سال 96 ابلاغ شده و به محض اینکه بخشنامه‌های آن به دستگاه‌های اجرایی برسد و از تعریف بودجه شرکت در سال 96 مطلع شویم برای تعیین پیمانکار نصب المان‌های سازه‌ها هم اقدام می‌کنیم.

معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اضافه کرد: قطعاً برای سال 96 برای تکمیل پروژه نقش جهان 10 میلیارد تومان پول خواهیم داشت که همین مبلغ هم کفایت می‌کند چون قرارداد نصب چادرها 6 میلیارد تومان است.

عباسی در مورد دپوی خاک اطراف ورزشگاه نقش جهان، بیان کرد: ما محدوده‌ای را برای انجام تعهدات‌مان داریم که به این محل پلاک ثبتی پروژه گفته می‌شود. داخل پلاک مجاز به هزینه‌ کردن هستیم که هزینه‌ها را هم انجام دادیم و تکمیل است. دپوی خاک در حیطه وظایف و تعهدات ما نیست. البته می‌توانیم طی تفاهم‌نامه‌ای جابجایی دپوی خاک را هم انجام دهیم اما در حال حاضر برنامه‌ای برای این کار در نظر نداریم.

وی تأکید کرد: ما هم می‌توانیم عهده‌دار دپوی خاک مجموعه بزرگ نقش جهان باشیم اما در حال حاضر پروژه‌ای که تا کنون شروع نشده تقسیمی روی آن انجام نشده است. پروژه‌های دیگر نیز در تعهد شرکت توسعه و تجهیز اماکن است به همین دلیل ما می‌توانیم دپوی خاک را هم عهده‌دار شویم. اگر قرار باشد پروژه دیگری را در آن مجموعه احداث کنیم طبیعتاً شاید خاک آن محل را هم مورد بهره‌برداری قرار دهیم. چرا باید برای خاکی که در مجاورت استادیوم است و ربطی به ما ندارد هزینه کنیم.

وی افزود: پروژه ورزشگاه بزرگ اصفهان یک سایت بزرگ است و قرار نیست تنها یک مجموعه استادیوم در آن محل احداث شود. چندین مجموعه ورزشی از جمله پیست دوومیدانی و دوچرخه‌سواری، سالن 6 هزار نفری که ساخته شده و فضاهای دیگری که قرار است در دهکده المپیک احداث شود. تنها ساخت استادیوم در تعهد ما بود که در حال بهره‌برداری است و نیاز به فضاهای دیگر نداریم که بخواهیم دیگر فضاهای اطراف را آسفالت کنیم.

معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اظهار کرد: آسفالت کردن تمام بخش‌های مجموعه بزرگ نقش جهان اصفهان در حال حاضر کار بیهوده‌ای است. به مرور زمان هرچه‌قدر بودجه برسد بخش های مختلف تکمیل می‌شود. اما رینگ اطراف استادیوم آسفالت شده است و فضای استادیوم تکمیل و در حال بهره‌برداری می‌باشد.

به نظر شما ورزشگاه آزادی که ۵۰ سال در حال استفاده است نیازی به سقف دارد؟ این بخشی از صحبت های سلطان حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در انتقاد به مسقف شدن ورزشگاه نقش جهان است طرحی که بخشی اصلی از مرحله دوم این طرح است که در صورتی که انجام شود این ورزشگاه به صورت کامل تکمیل می شود.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان در واکنش به اینکه معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی از نصب چادرها در تابستان برای رفاه حال تماشاگران در نور آفتاب سخن گفته بود، بیان داشت: مسابقات لیگ در مردادماه ساعت ۷ یا ۸ شب برگزار می‌شود و نورافکن‌های ورزشگاه نیز آماده است. شما فرض کنید چادرهای سقف نقش‌جهان هم نصب شود، آیا امکان دارد کسی ساعت ۴ بعدازظهر به این ورزشگاه برود؟

سلطان‌حسینی ادامه داد: چادر سقف برای ورزشگاه‌های اروپایی مناسب است که ممکن است در هر زمانی از طول روز بارندگی داشته باشند نه در ایران و اصفهان که شاید در طول سال چند بار بیشتر باران نبارد. نصب چادر برای ورزشگاه نقش‌جهان و صرف میلیاردها تومان در این راه تصمیم اشتباهی بود که در گذشته گرفته شد.

وی اضافه کرد: البته چادرها در حال دوخت است و به محض اینکه آماده شود نصب می‌شود. از طرف دیگر زیر پایه‌های سقف باید تقویت شود که در حال انجام است.

به هر حال ورزشگاه نقش جهان با مسقف شدن و آماده شدن پیست تارتار در مرتبه ایی بالاتر از ورزشگاه آزادی و یادگار امام قرار می گیرد و می تواند میزبان مسابقات حتی در رده ملی باشد که نیاز عمالیات تکیل آن هر چه سریع تر انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.